Monday, August 1, 2011

RAMADHAN

As salam peeps!

Hari ni 01hb Ogos bersamaan dengan 01 Ramadhan. Alhamdulillah, syukur kerana Allah masih memberi kesempatan kepada saya dan keluarga untuk bertemu dan merasai Ramadhan lagi..

Teringat kenangan saya berpuasa di rumah sewa tahun lepas. Bila dah duduk di rumah sewa, mesti kena masak sendiri untuk berbuka*hidup di perantauanlah katakan haha. Kalau saya yang masak, tak lain tak bukan masak merah dan masak kicap sebab tu ja saya taw masak haha *nasiblah siapa jadi laki engkau shurazirah oii..;p tapi kalau gulai-gulai macam masak lemak atau kari, selalunya Cik Ros yang akan masak. Cik Noni banyak tolong makan ja sebab dia tak confident masak bagi orang makan hasil air tangan dia cehh.Kadang-kadang kalau kitaorang bosan atau malas nak memasak, kitaorang akan pergi bazar ramadhan atau makan dekat kedai. Kalau sahur, selalunya makan roti cicah dengan milo..takpun makan nasi dengan telur goreng letak kicap *sedap ooo..kalau rajin terlebih, goreng nasi. Cik Ros dan Cik Noni tak bangun sahur, kalau bangun pun diaorang hanya minum air kosong then tidur balik..tapi saya tak boleh, kena bangun dan makan yang heavy sebab kalau tak, saya akan gastrik dan sakit kepala..=.="

Disebabkan Cik Ros ni rajin, dia ambil kesempatan berniaga roti jala, kuih cara, dan air soya depan rumah. So dalam pukul 2.00 petang tu dah startlah buat roti jala dan kuih cara..sebab pukul 5.00 petang, dah start berniaga. Kalau saya dan Cik Noni takda kelas petang, kitaorang akan tolong Cik Ros..nama pun housemates kan, kenalah saling menolong *apa yang penting..KERJASAMA..eh,tiba-tiba..




Tahun ni saya berpuasa di rumah..walaupun seronok sebab dapat berpuasa dengan family tapi saya rindu suasana berpuasa di perantauan *aicehhh..Rindu sama-sama sediakan juadah berbuka, rindu sama-sama sediakan roti jala dan kuih cara dan apa yang paling saya rindukan, rindukan keakraban kitaorang dulu dengan Cik Ros..:'(

Selamat berpuasa kepada seluruh umat Islam..semoga amalan kita pada Ramadhan kali ini bertambah dan menjadi lebih baik daripada sebelumnya..

BISIK BISIK: Harap dapat puasa penuh tahun ni..kalau tak, jangan salahkan wanita kerana dibenarkan makan di bulan puasa kihkihkih :D

6 comments:

shafika fieka said...

Era..selamat menjalani ibadah puase pada taun nie dgn sempurna..insyaAllah..amin~~=)

alin said...

salam ramadhan ;)

EZAN IDMA said...

teringt jugak zamn pose mse umh sewa dlu. wee rajinnye cik ros siap meniaga. hee msti dy pandai mask kan. emmm mcm kenal je link tu hehe. malu saye tau

Shurazirah Sukhur said...

shafika fieka: insyaallah..amin :D

Shurazirah Sukhur said...

alin: salam ramadhan :D

Shurazirah Sukhur said...

ezan idma: aah dia pandai masak..xmacam saya ni, amatur lagi..haha

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...